Jedzenie to przyjemność – i dla małych i dorosłych

PinExt Jedzenie to przyjemność   i dla małych i dorosłych

Do Fanklubu of Cooking Matyldy dołącza dziś Dżanet! Miało być o jedzeniu dla naszych szkrabuchów – Kalinki i Kubusia, a tymczasem w pracy z dziecięcą radością zachwyciliśmy się dziś marchewkowym ciastem Dżanet! Przepis na wykonanie tego „smacznego aromatyczniaka”, jak go w duchu ochrzciłam, podam na zakończenie posta.

ciastro marchewkowe Jedzenie to przyjemność   i dla małych i dorosłych

Ciasto marchewkowe Dżanet

A tymczasem jednak coś o energetycznej trójcy – WĘGLOWODANACH, BIAŁKACH i TŁUSZCZACH w diecie dziecka do roku (jak Kalinka, 6 miesięcy) i w przedziale wiekowym 2-3 lat (jak Kubuś nieco ponad 2 lata).

Kiedy ma się na oku jednego malca ponad dwuletniego i na dodatek półroczną lalunię, się wie, że najedzone dziecko to szczęśliwe stworzenie, które albo tuż po konsumpcji oddaje się błogiej spokojnej zabawie, dając nam, rodzicom chwilę wytchnienia. Albo też  wręcz przeciwnie – z trudnym do okiełznania zapałem, zaczyna skakać po kanapie, niczym żabka na bateriach z dopalaczem…

zapotrzebowanie na energię malucha Jedzenie to przyjemność   i dla małych i dorosłych

Zapotrzebowanie na energię malucha, źródło: Biblioteka Twoje Dziecko, Zdrowa dieta 0-3 latka, zaopiniowana przez Instytutu Matki i Dziecka

Aktywne maluchy zużywają co dzień do odkrywania świata mnóstwo energii. Prawidłowa dieta sprawia, że wystarcza im do tego sił i zdrowia. Bo po co właściwie dziecko je? Ano żeby mieć energię właśnie, która jest niezbędna do życia. Jej część zużywana jest przez mięśnie odpowiedzialne za oddychanie, bicie serca, jest też potrzebna do utrzymania stałej temperatury ciała. Resztę pochłania aktywność fizyczna i psychiczna. Dzięki tej energii, dziecko ma ochotę na odkrywanie świata i codzienną naukę. Źródłem energii (jej ilość podaje się zwykle w kaloriach) jest pokarm, a właściwie trzy podstawowe składniki  pokarmowe: węglowodany, białka i tłuszcze. Energia   powstaje podczas ich rozkładu. Zależnie od wieku dziecka zapotrzebowanie na nią jest inne.

Jak wynika z wykresu obok, dziecko poniżej roku potrzebuje znacznie więcej tłuszczy. Bo tłuszcze (zarówno roślinne, jak oliwa z oliwek, ale i zwierzęcego pochodzenia świeże masło) – to przede wszystkim właśnie doskonałe źródło energii. Podczas ich spalania w organizmie powstaje nawet dwa razy więcej energii niż podczas przemian węglowodanów czy białek. Oprócz energii dostarczają też niezbędnych kwasów tłuszczowych, koniecznych dla zdrowej skóry, oczu, układu krwionośnego czy mózgu. Są także źródłem witamin A, D, E i K. Ułatwiają ponadto ich wchłanianie z przewodu pokarmowego. Zatem w przygotowaniu potraw dla maluszków poniżej roku nie powinno zabraknąć: oliwy z oliwek oraz innych olejów roślinnych (lnianego czy rzepakowego), jak również dobrej jakości świeżego masła.

Dwulatek natomiast potrzebuje już więcej węglowodanów. Dlaczego? Po co szkrab 2-3 letni powinien jeść sporo kaszy, ziemniaków, warzyw, owoców i nasion? Bo to węglowodany np. wspomagają transport do mózgu tryptofanu – aminokwasu, z którego powstaje serotonina, hormon dobrego samopoczucia! Wyróżniamy węglowodany proste i złożone. Najlepiej, by w diecie przeważały węglowodany złożone (ze zbóż i warzyw), ponieważ z nich energia uwalniana jest powoli, co powoduje stopniowy wzrost stężenia cukru we krwi, a energii starcza na wiele godzin. Jednak węglowodany proste są także pożyteczne dla organizmu, zwłaszcza te, które pochodzą z owoców, bo te są źródłem witamin i składników mineralnych. Obrazowo rzecz ujmując, produkty zbożowe najlepiej z pełnego ziarna, warto podawać dziecku trzy razy dziennie, a owoce i warzywa pięć.

Zestaw do karmienia Maluszka Jedzenie to przyjemność   i dla małych i dorosłych

Zestaw do karmienia Maluszka, www.blizejciebie.pl

Trzecim podstawowym składnikiem dziecięcej diety jest białko. U maluszka do roku jego zapotrzebowanie wyliczono na 9% w ogólnej diecie, a u 2-3 latka na 10-12%. Białko jest elementem budulcowym wszystkich tkanek w organizmie. Najpierw mleko z piersi mamy, następnie mleko pochodzenia zwierzęcego lub modyfikowane oraz jego przetwory (naturalny kefir, jogurt, maślanka czy twarożek), do tego mięso (indyk, cielęcina), oraz jajka i ryby – to składniki, które powinny stanowić podstawę codziennego menu malucha. Dzieci powinny z pożywieniem otrzymywać dziennie 1-1,5 g białka  na każdy kilogram masy ciała.

Innym razem napiszę o tzw. KONTROLERACH ORGANIZMU, czyli składnikach mineralnych takich jak: wapń, potas, magnez, żelazo, cynk i jod, a teraz już zostawiam Was z przepisem Dżanet na ciasto marchewkowe, które umilało nam dziś nasze spotkanie działowe w pracy…

przepis na ciasto marchewkowe Dżanet Jedzenie to przyjemność   i dla małych i dorosłych

Przepis na ciasto marchewkowe Dżanet

Podziel się na:
  • services sprite Jedzenie to przyjemność   i dla małych i dorosłych
  • kciuk Jedzenie to przyjemność   i dla małych i dorosłych
  • sledzik Jedzenie to przyjemność   i dla małych i dorosłych
  • sfora Jedzenie to przyjemność   i dla małych i dorosłych
  • forumowisko Jedzenie to przyjemność   i dla małych i dorosłych
  • services sprite Jedzenie to przyjemność   i dla małych i dorosłych
  • spis Jedzenie to przyjemność   i dla małych i dorosłych
  • wahacz Jedzenie to przyjemność   i dla małych i dorosłych
  • polec Jedzenie to przyjemność   i dla małych i dorosłych
  • co robie Jedzenie to przyjemność   i dla małych i dorosłych
  • gadu gadulive Jedzenie to przyjemność   i dla małych i dorosłych
  • services sprite Jedzenie to przyjemność   i dla małych i dorosłych
share save 171 16 Jedzenie to przyjemność   i dla małych i dorosłych
Ten wpis został opublikowany w kategorii , , , , , i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>